خواص آنغوزه ، مفید برای بزرگسالان و مضرر برای کودکان

خواص آنغوزه

خواص آنغوزه بسیار متنوع و شناخته‌شده است. آنغوزه از گیاهان دارویی مهم خانواده چتریان است و در نواحی استپی و بیابانی ایران مانند خراسان ، بلوچستان و مناطق مختلف جنوب ایران ، مانند کرمان ، دشت مرغاب ، آباده ، نائین رشد می کند. همچنین در زمین های بایر و خشک و آهکی مناطق گرم آسیا دیده می شود. بومی استپهای ایران و افغانستان می باشد در آنغوزه شیره گیاهی موجود می باشد که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از ناحیه یقه گیاه بیرون می آید و در طول تابستان حاصل می گردد و به دو صورت در بازار ارائه می کنند. میوۀ آنفوزه حاوی دو تخم به رنگ قهوه ایی تیره و سیاه ، بیضی کمی پهن و بسیار بدبو هستند.

گیاه آنغوزه دو گونه دارد که یک نوع آن خوشبو و نوعی دیگر بد بو است و نوع بدبوی آن در ایران پرورش می دهند و دارای استفاده درمانی می باشد.

خواص آنغوزه

خواص آنغوزه

آنغوزه گیاهی با بوی بسیار تندی است و در کشور هند از ان به وفور مصرف می نمایند. آنغوزه دارای خواص دارویی فراوانی است. آنغوزه جهت معالجه یبوست بسیار موثر است. در طب سنتی به عنوان کرم کش و مقوی دستگاه گوارش مصرف می گردد. این گیاه محرک نیروی جنسی است. بوی دهان را از بین می برد و داخل آنرا ضدعفونی نموده، قدرت هاضمه را افزایش می دهد و رطوبات بلغمی را کم می کند. آنغوزه دارای خاصیت مسکن است و در کاهش فشارخون و معالجه بیماری های قلبی عروقی مفید است. جهت معالجه رماتیسم و نقرس و سیاتیک مصرف می گردد. اگر کمی صمغ را در روغن زیتون حرارت داده حل نمایید و آن را به صورت گرم گرم بر محل نیش حشرات و جانوران بگذارید برای از بین بردن درد، زخم و ورم آن موثر می باشد. اگر با فلفل و سداب قاطی کنید و میل نمایید جهت درمان کزاز و اگر با سرکه میل گردد برای اعصاب بسیار مفید می باشد اگر با عسل مصرف گردد برای اعصاب بسیار خوباست. این گیاه متحریک کننده رحم ،از بین برنده اسپاسم و مفید جهت معالجه تب های تیفوئیدی و دفع سرفه و نفس بد بوی است. گفته می‌شود، این گیاه جهت معالجه بواسیر مفید است. جهت درمان درد کمر و مفاصل موثر است. استفاده از این صمغ گیاهی همراه با سرکه برای بیرون کردن زالویی که در حلق گیر کرده، موثر می باشد. و اگر با آب قاطی و میل گردد برای از بین بردن خشکی و خشونت حلق و صاف نمودن صدا عالی می باشد. همچنین این محلول برای رفع نفخ شکم نیز مفید است. جهت درمان دندان درد، مقداری از آنغوزه را با آب لیمو مخلوط نمایید و با پنبه روی دندان بگذارید.

خواص گیاه آنغوزه برای بانوان

خواص آنغوزه

  •  استفاده از آنغوزه پس از زایمان برای مادر بسیار موثر است.
  •  مخلوط آنغوزه با فلفل جهت معالجه ترشحات ادراری و عادت ماهیانه مفیدند.
  •  برای خارج کردن جنین مرده از شکم مادر شیاف گیاهی آن مصرف می گردد.
  •  آنغوزه دارای خواص ضدبارداری است.
  •  شیر مادران شیرده را زیاد می کند.
  •  اگر پس از اتمام عادت ماهانه به مدت یک هفته روزی نیم مثقال از صمغ آنغوزه خورده شود از باردار شدن آن بطور موقت و گاهی بطور دائم خودداری می کند.

طریقه مصرف گیاه آنغوزه

میزان مناسب استفاده از آن برای معالجه بیماری ها روزانه ۰.۳ تا ۱ گرم در سه نوبت (جمعا ۰.۳ تا ۱ گرم در روز) است.

مضرات گیاه آنغوزه

خواص آنغوزه

– آنغوزه به سبب گرمی بیش از حد برای افراد گرم مزاج ضرر دارد و همچنین برای کسانی که بیماری کبدی دارند ممنوع است.

– مصرف بیش از حد آن موجب:

  1. اسهال 
  2.  سوزش معده
  3. نفخ 
  4.  سردرد
  5. سوزش هنگام ادرار گیجی و تشنج

– صمغ آن ممکن است موجب درماتیت های پوستی شود. – با توجه به اینکه آنغوزه دارای ویژکی قاعده آوری است، استفاده زیاد آن می‌تواند موجب سقط گردد؛در نتیجه در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید

– استفاده از آنغوزه برای کودکان ضرر دارد و ممکن است ایجاد مسمومیت کند. – صمغ این گیاه با داروهای ضد انعقاد خون تداخل می کند و خود گیاه نبایستی همزمان با داروهای شیمیایی ضد تشنج استفاده گردد.

دانستنی های مهم در مورد آنغوزه

Ferula tingitana یک گیاه بزرگ و چند ساله است . این گیاه با برگ زرد در مناطق بوته ای ( بتها و فریگانا ) و مناطق صخره ای رشد می کند. منطقه توزیع آن سواحل مدیترانه در اسپانیا ، مراکش ، لبنان ، سوریه ، اسرائیل ، قبرس و ترکیه است . در ۱۹۸۰s . تصور می شد که این گونه دارای خواص سقط جنین و قاعدگی است. این گونه به عنوان یک هویت احتمالی برای سیلفیوم بحث برانگیز ، گیاهی که به عنوان ادویه و برای اهداف دارویی مختلف در دوران باستان در مدیترانه استفاده می شود ، پیشنهاد شده است. در میان بسیاری از موارد استفاده از سولفیم در ایجاد قاعدگی و احتمالاً خاصیت پیشگیری از بارداری یا سقط جنین وجود دارد ، آنچه که پیشنهاد می شود با فرولا همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *